Temat: Zostań mistrzem w posługiwaniu się poprawną polszczyzną

Cele lekcji:

- poznasz słownik poprawnej polszczyzny,

- będziesz wiedział, jak jest zbudowany, co zawiera,

- bez problemu skorzystasz ze słownika, kiedy będzie Ci potrzebny.


Jestem Słownikiem poprawnej polszczyzny. Mieszkam w Waszej bibliotece szkolnej. Możecie mnie również znaleźć w klasie nr 12. Bardzo się cieszę, kiedy uczniowie korzystają z wiadomości, które zawieram. Chętnie służę radą i pomocą. Wszystkie wyrazy są we mnie ułożone w sposób alfabetyczny, abyście nie mieli problemów ze znalezieniem poszukiwanego słowa. Zawsze, kiedy nie wiecie, jak odmienia się wyraz, kiedy najlepiej go użyć, musicie do mnie przyjść, a ja wszystko dokładnie Wam wyjaśnię w artykule hasłowym. Na pewno wtedy nie będziecie popełniać błędów językowych.

Teraz poćwicz

Użyj właściwej formy rzeczownika. Najpierw sprawdź poprawną formę w odpowiednim słowniku.

W programie I nie transmitowano na żywo………………..(mecze)
Kupiłam kilogram……………………………(pomarańcze)
Na rosole było widać liczne …………………(oko)
Mama nieustannie myślała o ………………………..(syn)
Ania ……………………Zosię ze schodów (zepchnąć- patrz: spychać)

W oparciu o „Słownik poprawnej polszczyzny” uzupełnij zdania rzeczownikiem „kisiel
w odpowiedniej formie.

Mama postanowiła przyrządzić na deser ……………………………………….. i poprosiła Kasię, aby poszła zrobić zakupy. Dziewczynka spotkała w sklepie Zosię. Obie tak się zagadały, że Kasia zapomniała o ………………………………………. Nawet spojrzała na półkę pełną torebek z ………………………………….., ale zaraz podbiegła do Zosi, która już stała przy kasie. Zamiast ………………………………. Zjadła na deser kubeczek jogurtu.

 Dopisz odpowiednią formę czasownika. Poprawność sprawdź w odpowiednim słowniku.

Codziennie rano (włączyć) …………………………………….radio                                                                                      1 os. l. poj. cz. teraźń.

Aniu, dlaczego tak bezczelnie (łgać) ………………………………..?                                                                                                         2 os. l. poj. cz. teraźń.

 Podkreśl poprawną formę wyrazu:

żaden – żadny

swetr – sweter

umią – umieją

wiater – wiatr

poszłem – poszedłem

końmi – koniami

z dziećmi – z dzieciami