Temat: Świat, w którym las ruszył na wojnę. Czytamy fragment książki pt. "Opowieści z Narnii. Książę Kaspian"


Cele lekcji:

- poznasz fragment powieści,

- dowiesz się, co to jest fabuła,

- przypomnisz sobie zasady pisania opowiadania z dialogiem,

- będziesz umiał redagować opowiadanie z dialogiem, poprawnie zapiszesz dialog.



Jak napisać opowiadanie z  dialogiem?


Mój jeden dzień w Narnii  -                                   opowiadanie z dialogiem

1. Wstęp

Pamiętaj o akapicie i we wstępie nawiąż do tematu. Możesz rozpocząć słowami:

Pewnego dnia...Zdarzyło się to...itp.

Wyjaśnij, jak znalazłeś się w baśniowym świecie. Napisz o swoich odczuciach; zaskoczeniu, przerażeniu, a może radości z powodu dostania się do wnętrza ulubionej książki. Pamiętaj o pierwszoosobowej narracji.

2. Rozwinięcie

To właściwa część opowiadania, nie zapomnij o akapicie. Teraz rusz swoją wyobraźnią, a na pewno Ci jej nie brakuje. Wymyśl niesamowitą przygodę, którą przeżyłeś wraz z bohaterami książki. A może spotkałeś tam kogoś nowego, a może porwała Cię Biała Czarownica lub zasiadłeś na tronie w zamku Ker - Paravel? Spotkanie z Aslanem też może być ciekawe. W tej części opowiadania wprowadź dialog według podanych powyższych zasad. Pamiętaj, aby rozmowy bohaterów nie były sztuczne, zbyt długie.

W komentarzach narracyjnych (powiedziała bardzo łagodnie) określ uczucia, sposób mówienia bohatera.

 W rozwinięciu warto również opisać miejsce akcji, podać charakterystyczne cechy bohaterów, możesz określić pogodę, porę dnia, itp. Uczucia i refleksje mile widziane.

3. Zakończenie - oczywiście od nowego akapitu.

Oceń to, co Ci się przydarzyło. Czy chciałbyś przeżyć przygodę jeszcze raz, czy jednak była zbyt straszna i wolisz wrócić do rzeczywistości.


Zasady oceniania


Będę oceniała Twoją pracę według następujących kryteriów:

1. Temat - oryginalność pomysłu, elementy opisu miejsca, opisy bohaterów, uczucia narratora.

2. Kompozycja - trójdzielność (podział na trzy części),  zastosowanie akapitów, poprawne wprowadzenie dialogów.

4. Język - dopuszczam trzy błędy językowe, pamiętaj, że błędy językowe to nie tylko odmiana wyrazów, ale również powtórzenia tych samych wyrazów w bliskim sąsiedztwie.

5. Ortografia  - dopuszczalne 3 błędy ortograficzne (ó, u, rz, ż, ch, h, nie z różnymi częściami mowy, mała i wielka litera, pisownia czasowników w czasie przeszłym i teraźniejszym w 1 i 3 osobie l.p.)

6. Interpunkcja - dozwolone 3 błędy interpunkcyjne (konieczne przed spójnikami: który, że, jeśli, jeżeli, więc, ale, pamiętaj o oddzieleniu przecinkiem zdań składowych zdania złożonego, np. Maja znowu nie zjadła obiadu, nie była jednak głodna.


Powodzenia, czekam na ciekawe prace!


Kiedy skończycie swoje prace, można zagrać w milionerów


Emilka z klasy VI a przygotowała grę, która pomoże Wam powtórzyć dotychczasowe poznane wiadomości. Polecam, powtórka gwarantowana.

Kolejna powtórka przygotowana przez Waszą koleżankę. Tym razem Marika Zdunek z klasy VI a zaplanowała pytania z zasad ortograficznych. Zapraszam do zabawy.