"Szatan z siódmej klasy" Kornela Makuszyńskiego to powieść utrzymana w konwencji powieści kryminalnej.

Została napisana w 1937 roku. Mimo iż jest to 81 lat temu, nadal cieszy się powodzeniem. Odbiorcy doceniają humor pisarza, pełną napięcia akcję z nieoczekiwanymi zwrotami. A przede wszystkim udało się pisarzowi stworzyć świat, w którym jasno zostało określone dobro i zło, a najważniejszymi wartościami jest szczerość i przyjaźń.


Zadanie 1

Dobierzcie się w pary i ułóżcie trimino, następnie na jego podstawie wykonajcie notatkę o K. Makuszyńskim. Zadbajcie, aby notatka była przejrzysta, kolorowa i staranna.

 


Sprawdź, jak przeczytałeś książkę!


Temat: O elementach świata przedstawionego w utworze Kornela Makuszyńskiego


Uporządkuj wydarzenia w kolejności chronologicznej


Zadanko

Przygotuję materiał (notatki, fragmenty) opisujące Adasia Cisowskiego


Temat: Diable! Szatanie! Czyli o głównym bohaterze powieści Kornela Makuszyńskiego


Cele lekcji

- przypomnisz sobie, jak się pisze opis postaci z elementami charakterystyki.

 



Plan opisu

1. Przedstawienie postaci.

2. Wygląd zewnętrzny.

3. Zainteresowania.

4. Cechy charakteru wraz z przykładami.

5. Opinia piszącego.


NaCoBeZu

 

1. Miejscowość i data prawy górny róg.

2. Nagłówek - zwrot do adresata.

3. Wstęp listu (akapit) - Powód napisania listu.

4. Rozwinięcie - przedstawienie przeczytanej lektury i opisywanej postaci (imię i nazwisko, pseudonim, szkoła, jak nazywa go profesor Gąsowski, rodzina) - akapit

5. Wygląd - akapit.

6. Informacje o zainteresowaniach, cechy umysłu - przykład.

7. Cechy charakteru i osobowości wraz  z przykładami (skorzystaj z materiału słownikowego, który masz w zeszycie) - akapit.

8. Ocena postaci - akapit.

9. Zakończenie listu, np. pozdrowienia, zapytania, obietnice spotkania, prośba o odpisanie, itp.

10. Nie powtarzaj tych samych wyrazów w bliskim sąsiedztwie.

11. Pamiętaj, aby rozdzielać przecinkami zdania składowe w zdaniu złożonym, stawiaj przecinki przed spójnikami: że, który, kiedy, jaki, gdy, ponieważ, bo, więc, toteż, jednak.

12. Nie popełniaj błędów ortograficznych, w razie wątpliwości skorzystaj ze słownika.

 

 


Temat:

 Opis miejsca

1. Przedstaw miejsce, które zamierzasz opisać (dwa, trzy zdania).

2. Zajmij się opisem miejsca. Weź pod uwagę:

- wielkość, kształt, kolor pomieszczenia,

- sprzęty, które się tam znajdują,

- nastrój, atmosferę,

3. Wprowadź elementy, które wskażą na tajemniczość i grozę opisywanego miejsca.

4. Zastosuj epitety, porównania.

5. Na zakończenie napisz swoją opinię.

6. Nie zapomnij o akapitach.

Podsumowanie

 

 

 

 

 

 

 

 

a

b

c

d

e

f

g

h

i

j

k

l

ł

m

n

o

ó

p

r

s

¿

t

u

w

x

y

z

ź

ż

 

 

Σ

 

 

Reklama

Σ❥☏✿♛☏❥

 

¿✎❅❣♛

 

❣♛

 

✿✌✈✪✌♛  ☢✄