Temat: Kto? Co? - o rzeczownik pytaj.  Uczeń,Stach,gramofon, płyta.              

Cele lekcji:

- będziesz wiedział, na jakie pytania odpowiada rzeczownik, przez co się odmienia,

- bez problemu wskażesz, co nazywają rzeczowniki,

- będziesz umiał   (na pewno zrobisz to z przyjemnością) określić rodzaj rzeczownika,

- pogrupujesz rzeczowniki do odpowiednich kategorii: własnych i pospolitych, żywotnych i nieżywotnych, osobowych i nieosobowych. 

- przypomnisz sobie ODMIANĘ PRZEZ PRZYPADKI RZECZOWNIKA.


Przypadki rzeczownika

Mama dała cukierka, bo nie miała wafelka


Poćwicz


Temat: Temat i końcówka w odmianie rzeczownika


Cele lekcji:

 - dowiesz się, co to jest temat i końcówka w odmianie rzeczownika, temat oboczny i oboczności,

- będziesz umiał oddzielać końcówkę od tematu,

- będziesz umiał wskazywać tematy oboczne oraz oboczności.



                                    OBOCZNOŚCI

                   WYMIANA GŁOSEK W TEMACIE


R - RZ, np. rower - rowerze

Ó - O, np. wóz - wozu

CH - SZ, np. poducha - poduszka

Ą - Ę, np. dąb - dęby

K - C, np. lekarka - lekarce



Zadania – rzeczownik

 

1.      Na jakie pytania odpowiada rzeczownik i przez co  się odmienia?

 

2.      Przez co się odmienia?

 

3.      Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej rzeczownik szkoła.

 

4.      Odmień przez przypadki w liczbie mnogiej rzeczownik liczba.

 

5.      Wymień rodzaje rzeczownika.

 

6.      Określ przypadek, liczbę i  rodzaj rzeczowników:

 

- lampom

 

- szkołą

 

- psie

 

- książkę

 

- dziećmi

 

7. Podaj po dwa przykłady rzeczowników własnych i pospolitych.
8. Podaj 4 rzeczownik i nieodmienne.

 


Comments: 10
  • #10

    Katarzyna Mikołajczak (Sunday, 12 September 2021 19:09)

    Brawo

  • #9

    Wiktoria Pabisiak 7c (Sunday, 12 September 2021 16:25)

    lampom-celownik,rodzaj żeński,l.mnoga
    szkołą-narzędnik,rodzaj żeński.l.poj
    psie-miejscownik,rodzaj męskil.poj
    książkę-biernik,rodzaj żeński.l.poj
    dziećmi-narzędnik.rodzaj nijaki l.mnoga
    własne- Warszawa , Patryk
    pospolite- kot , obraz
    rzeczowniki nieodmienne - kakao , kiwi , menu , muzeum

  • #8

    Natalia (Wednesday, 07 October 2015 18:09)

    Fajna lekcja pani Kasiu !!!!!! zadanko domowe mam odrobione :)

  • #7

    Oliwia (Tuesday, 29 September 2015 07:24)

    Bardzo fajnie :)

  • #6

    Katarzyna Mikołajczak (Monday, 28 September 2015 22:53)

    Na pewno będziemy powtarzać tak długo aż Wam się znudzi i obudzeni w nocy z zamkniętymi oczami wyrecytujecie przypadki rzeczownika. Od poczatku do końca, od końca do początku i na wyrywki, fajnie nie?

  • #5

    Oliwia (Monday, 28 September 2015 18:55)

    Już wszystko opanowałam :))
    Pani Kasiu czy będziemy jeszcze powtarzac na lekcji ? :)

  • #4

    Katarzyna Mikołajczak (Sunday, 27 September 2015 20:12)

    Super, dałaś radę, a jeżeli przypadki się mylą, to w najbliższych dniach na pewno je utrwalisz. Jutro będziemy ćwiczyć!

  • #3

    Natalia (Sunday, 27 September 2015 09:56)

    Już się nauczyłam pani Kasiu. Opis też już mam :) :)

  • #2

    Natalia (Saturday, 26 September 2015 21:35)

    Fajna lekcja ale dużo do nauki. Mam mało czasu, a dużo nauki !!!!

  • #1

    Oliwia (Friday, 25 September 2015 15:05)

    Bardzo dużo się z tej lekcji nauczyłam :)